När kom "slickepinnarna"? (Järnväg allmänt)

av WS, Tuesday, December 11, 2018, 19:33 (1961 dagar sedan) @ HJP

I en tråd om märkning & belysning på Du-lok (se här) nämns att "slickepinnarna" (framändesmärkena) ersattes med A/B-märkning ca 1973 (se not). Från och med Rb-loken försågs nya lok inte heller med fysiska "slickepinnar", utan fick det röd-gula mönstret målet direkt på karossen.

****
Framändeskärmarna slopades inför sommaren 1973. Samtidigt(?) infördes A-, och B-märkningen, men den ersatte inte framändeskärmarna. Det är två olika företeelser.
Framändeskärmarna/märkningen, angav fordonets framände vid växling dagtid. Nattetid (mörk tid) angav tänd slutsignal, bakänden. Fr.o.m. sommaren 1973, gäller slutsignalen dygnet runt.
A/B-märkningen är en rent teknisk företeelse, som anger A-, resp. B-ände.
Svitt jag vet, hade alla Rb-lok framändeskärmar.


Den beskrivningen från HJP är säkert korrekt. Invänder inte mot detta.
Dock var det ju så att en del lok hade ej flyttbar framändesmärkning i form av
slickepinnar eller målad/klistrad märkning. Den satt ju då i regel (alltid?) i den
tekniska framänden = Den ände som senare benäms och märktes som A-ände.

Så man kan väl ändå säga att för just dessa lok blev det i praktiken så att både
framändesmärkningen och senare A-märkning, pekade ut den tekniska framänden.

När det gäller uppmärkningen av A + B, och nedmontering av framändesmärkning,
var det troligen en planerad samordning att utföra dessa båda arbeten samtidigt.
Så vitt känt har det aldrig rullat något lok med båda varianterna av märkning.

Men det borde rimligtvis ha funnits en kortare övergångsperiod då det fanns vissa lok
i trafik med den gamla märkningen, och vissa lok i trafik med nya märkningen. /WS/


Hela tråden: