Markering av framände på motorvagnar (Järnväg allmänt)
Det var mycket intressanta uppgifter som Ulf presenterade.
Jag gjorde en liten undersökning av bilder av motorvagnar (från huvudsakligen enskilda järnvägar) fram till ca 1928 på Samlingsportalen och kan konstatera att helt enkelt är det inte och variationen är stor. Dessutom förekommer användning av slutsignaler (skärmar) i olika omfattning.
Inga hållare:
SJ X1/CF1 2: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAGE00005
Hållare i båda ändar:
SJ X3a/CF1 202: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAGE00018
Skärm på slutsignalhållaren:
HHJ 51 på SWB: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBED00928
Hyrvagn på SJ: h (e.u. 1922) http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ09892
HHJ 52: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBED00548
HNJ 2: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ06397
VB X1/CFo: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ04345
Ingen framändesmarkering men slutsignal på både motor- och släpvagnen (som dessutom tycks ha en fast lykta):
ÖCJ 22+26: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ04660
Ingen framändesmarkering men slutsignal på släpvagnen:
ÖCJ 23+26: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBBA01452
Ingen framändesmarkering men slutsignal längst bak i tåget och uppenbarligen fasta slutsignallyktor på motorvagnen:
NKlJ 2: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAGE00139
Ingen framändesmarkering men slutsignal på ensam motorvagn:
VB X1/CFo: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ04346
ÖCJ 23: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBBA01453
Framändesskärmar modell slickepinnar:
ROJ 7: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ05946
Framändesskärmar modell slickepinnar sittande i slutsignalhållarna:
Hyrvagn på GSJ 1923: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFQ00041
HNJ 3: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFQ00040
HNJ 22: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ06395
BAJ 1: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KABA00997
VGJ 2 och 3: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBEB02973
ÖCJ 22 ombyggd 1926, utan framändesskärm:
Bild från TJ utan slutsignal (vilket inte behöver innebära att man körde så):
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ05061
"Slickepinnar" udda modell (fanns redan på UVHJ enligt bild i Spår 1987):
ÅmÅJ motorvagn: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAGE00064
Mot slutet av 1920-talet kom framändesskärmarna att se ut som på SJ-fordon.
SSJ 03: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBEB00553
SNJ 2: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ05409
De kunde dock vara placerade där en slutsignalhållare tidigare satt:
SJ XFop 872: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ04351
Lok utan framändesmarkering:
MÖJ Dx 1: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ04166
Lok med framändesskärmar:
MÖJ Dx 1: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBIA05294
Och så kom ju lokomotorerna i slutet av 1920-talet:
SJ 5 i Göteborg (inte Västervik): http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFP00098
Jag har inte letat efter några föreskrifter som t.ex. bilvagnsreglementen. Det vore hur som helst kul med synpunkter. Återkommer...
M.v.h.
Ola