Markering av framände på ellok och motorvagnar (Järnväg allmänt)

av Farbror Mossa, Thursday, December 13, 2018, 13:19 (1932 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Fram till 1959 skulle som dagsignal användas framändeskärmar på lok (andra än ånglok) och på motorvagnar och rälsbussar (som inte hade fasta slutsignallyktor), förutom vid växling, också i tåg. Framändeskärmarna skulle vara ”så anbragta, att de äro synliga för föraren, då han uppehåller sig i den ände av loket där skärmarna äro placerade” (formulering från 1929). 1914–1923 gällde motsvarande de blå-gula flaggor som föregick framändeskärmarna.

Det är oklart vad denna regel om placering i tåg egentligen syftade till. En strikt tillämpning torde ha krävt att framändeskärmarna (före 1923: de blå-gula flaggorna) skulle flyttas så att de alltid befann sig längst fram i ett tåg (vilket ju krävde att det fanns hållare för skärmarna i båda ändar av loket).


Det jag kan tänka mig är att om ett tåg ska växla vid någon station längs vägen, är det ju bra om föraren vet vilken ände som ur växlingssynvinkel ska betraktas som framände.
Det är ju inte säkert att han kommer ihåg hur de satt när han avlöste tidigare förare tre timmar tidigare.


Hela tråden: