Markering av framände på ellok och motorvagnar. Fairlie-lok? (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Thursday, December 13, 2018, 15:14 (1953 dagar sedan) @ Leif B

De små loken med stående panna hade gärna förarplatsen i ena änden men om det ansågs vara framända eller inte är nog inte klarlagt. Jag antar att ångspårvagnarna på SSB gick med maskinändan först liksom den gjorde som kom till DHdJ, åtm kopplade den till passagerarvagn degraderade vagnen i andra ändan av vagnenen enligt bilden på historiskt.nu.. SSB hade ju vändskivor och Stockholms första vändslinga. Många andra ångvagnar hade ju också maskindelen i ena ändan, förutom bl.a HNJ-ångvagnen som ju har den på mitten. Men förarplatsen var ju på ena sidan där och det gäller ju även Fairlieloken som hade en förarsida och en eldarsida. Dock hade HNJ till stor del högerkörda tanklok och vänsterkörda tenderlok (utom de från sadeltanklok ombyggda tankloken som fortsatte vara högerkörda). Till tanklok ombyggda tenderlok var däremot vansterkörda...
Fairlieloken fanns ju inte bara på NOJ & HMMJ utan även hos SJ (ex HMMJ) och som bygglok på ÖCJ & TJ. Hade Decauville lanserat sina 600mm-lok tio år tidigare kanske vi haft Fairlielok på smalspåren också, nu fanns kom Mallet-tekniken emellan som gjorde mer framgång där och var nog bättre även om den inte var problemfri på de äldre loken.
HNJ-ångvagnen har vad jag minns 1:a-klass kupé i ena ändan (fram?) och 3:e-klass (=träbänk) i andra ändan. Men skyltning om trafikal framända har nog aldrig förekommit där och jag minns inte om vagnen i så fall blir vänsterkörd eller högerkörd.
Men den hade nog flaggor i 1:a-klassändan när Oscar och/eller Sophia åkte med den. Men då utan trafikal betydelse.


Hela tråden: