Markering av framände på motorvagnar. MÖJ (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Thursday, December 13, 2018, 18:57 (1958 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tja, loket övertogs av SJ liksom Dx 2 1950-07-01 men något större intresse för dem verkar inte SJ ha haft varför de avregistrerades året därpå utan att ha fått SJ-nummer. Jag har inte läst några SJ-skrivelser om dessa. Har Anders Jansson?


MÖJ Dx 1 och 2 var några av de många fordon som togs över av SJ men som inte tilldelades SJ-beteckning. Vanligen rörde det sig om fordon med förväntad kort återstående livslängd. De båda aktuella loken besiktigades mot slutet av 1950 och man kom då fram till att de var i sådant skick att de inte borde påkostas fortsatt underhåll. Beslutet om avregistrering och skrotning är daterat den 14 mars 1951.

VB Dx 404 gick ett annat öde till mötes. Även denna motorvagn togs över av SJ utan att tilldelas SJ-beteckning. År 1952 kostades den dock på en revision för användning i lokalgodståg på Arkösundslinjen. I juni 1952 tilldelades den därför SJ-nr 872 med littera XFp vilket snabbt ändrades till XFop sedan man noterat att den var försedd med boggier.

Några andra TÖJ-fordon som inte inregistrerades var MÖJ lokomotor 3, motorvagn X4 och VB:s andra DEVA-vagn, 403. Till detta kommer ett antal vagnar men det är en annan historia.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: