Markering av framände på motorvagnar. MÖJ (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Thursday, December 13, 2018, 19:38 (1954 dagar sedan) @ johanmmolin

Tack Leif och Ola för kommentarer!

På gamla FVÖJ var det ju ånglok som skötte godstrafiken fram till 1955, då Z4p tog över. Rimligen var det väl likadant på resten av MÖJ-nätet, eller?

Håller med Ola att "Birgitta" och "Maria" väl inte användes så mycket på slutet. Gissningsvis kom de väl mest att stå i reserv fr o m beredskapstiden.

Kom att tänka på MÖJ:s länkaxelmotorvagn, en tämligen dubiös investering på 1930-talet innan rälsbussarna kom. Har en minnesbild av att den avfotograferats med framändesskärmar monterade. Så ni båda har uppenbarligen rätt och jag har fel!

Här står det att de dieselelektriska loken hyrdes för att trafikera bandelarna Linköping - Ringstorp och Vadstena - Ödeshög. Vad hade de för axeltryck? Bron över Mjölnaån var på slutet så dålig att inte ens Z4p fick gå över den. Max. axeltryck 5,5 ton enligt boken Slutet på en smalspårig epok. Den nämnda motorvagnen från 1936 trafikerade dock denna sträcka. De dieselelektriska loken användes på 1930-talet på Linköping - Ringstorp och Linköping - Skänninge. Tillsammans med VSBJ:s DEVA-motorvagn antar jag. Se även denna sida.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: