Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Överkörmästaren, Saturday, December 15, 2018, 19:52 (1930 dagar sedan) @ Kanal C

Kunde inte fordon och personal från Karlskronatåget kört även denna lilla sväng under uppehållet i Torsås?


Nu handlade det väl om att göra tidtabellen så oattraktiv som möjligt för att kunna avveckla trafiken.


Fast det är ju skillnad på att turlägga personalen och tidtabellslägga tågen...

Sorry att jag uppenbarligen missuppfattat tågplanearbete. Under min aktiva tid var det trots allt viktigt att tidtabellläggning, fordonsomlopp och personalanvändning gick hand i hand.

men vad vet väl jag


Bevisligen funkar det inte så i verkligheten. Men jag har ju bara jobbat ~20 år ombord så jag kanske ska ligga lågt? Och man kanske inte ska lägga så stor vikt på det de gamla berättar om?

Nu har du väl kanske vaknat lite på fel sida? Om man i något fall kan få ett mer effektivt resursutnyttjande genom att samköra fordons- och personalplanering så ska man givetvis göra det om det är praktiskt möjligt. Sen är det kanske så att man speciellt i stora företag gärna låter olika avdelningar planera fordon och personal, och då kan det ju bli lite som det blir i enstaka fall även om det på det stora hela kanske inte spelar så stor roll. Men på ett litet bolag som kanske har ett ensiffrigt antal tåg i trafik åt gången spelar det stor roll hur fordons- och personalturer lirar ihop! Men vad vet jag, jag har ju också bara jobbat ungefär lika länge som du med det här :-)


Hela tråden: