Mjölby lokstall (Historiskt material)

av Leif B, Tuesday, December 18, 2018, 12:50 (1928 dagar sedan) @ Karlsson

Inget egentligt svar på din fråga men en parentes i lokstallets användning var att BSX hade verksamhet i stallet under några år, det borde varit 1994-97. Exakt placering i stallet kommer jag inte ihåg men man hade åtminstone två spår för sitt lokunderhåll.

Lokstallets storhetstid var ganska kort, 1932-33 elektrifierades Södra Stambanan och därefter fanns knappast något behov av ett så stort lokstall. Ångloken gick inte så långa sträckor innan de behövde påfyllning av vatten. Efter en eller ett par vattentagningar behövde de mera kol och de inte ens de största ångloken gick väl hela vägen utan att slagga ur (tömma aska ur fyrboxen) och en rejäl kontroll och rundsmörjning inne över arbetsgrav.

För att inte tågen skulle behöva stå och vänta på att loket skulle göras i ordning, så fanns det längs stambanorna lokstall på någorlunda avstånd där man bytte ut loket men ett nysmort med fulla förråd. Det lok som kommit med tåget gick till stalla för att pysslas om och var klart för ett ta över ett nytt tåg någon timme senare. Liknande stora lokstall fanns t ex i Katrineholm, Norrköping och Nässjö.

Med elektrifieringen ändrades detta helt. Ett ellok kunde gå hela vägen Stockholm - Malmö utan att behöva uppsöka lokstall. Det behövdes fortfarande en viss smörjning och kontroll av lager vid uppehållen men inte värre än att lokbiträdet kunde göra det från sidan och inne i maskinrummet.

Även Hallsberg - Mjölby elektrifierades 1933. Efter det återstod Mjölby - Hästholmen som då inte tillhörde SJ och dessutom var en liten bana med bara ett fåtal lok. Jag vet inte om de hyrde in sig i SJ:s lokstall eller hade ett eget.

SJ behövde nog några ånglok i Mjölby, för växling på oelektrifierade industrispår och som reserv för strömavbrott. Men efter 1933 kan verksamheten i lokstallet bara varit en skugga av storhetstiden. Jag förmodar att man använt lokalerna för andra ändamål som t ex som verkstad och bas för banunderhållet. Och naturligtvis några få spår för underhåll och uppställning av kvarvarande ånglok - senare diesellok/lokomotorer. Användningen av lokalerna har säkert varierat över tid sedan 1933.

Jag hoppas att mjölby-specialisterna vill fylla på med fler detaljer och exakta årtal.


Hela tråden: