Mjölby lokstall (Historiskt material)

av S-O Johansson, Tuesday, December 18, 2018, 22:08 (1949 dagar sedan) @ Leif B

Utan att vara någon expert på Mjölby så kan jag fylla i att Mjölby var egen lokstation till 1968. Årtalet kan slå fel med något år. Men troligt 1968 vad jag hört av muntliga lokförarkällor. Då blev man, liksom Katrineholm, en understation till Norrköping.
Efter ånglokstiden så gick fortfarande en hel del lok till stall för tillsyn och service av den reparatörspersonal som var kvar. Mjölby var ju då både slut- och utgångsstation för en del tåg. Uppställning av lok i väntan på nästa uppdrag gjordes på lokbangården innan vändskivan. Mjölby hade långt in på mitten av 80-talet ett reservlok, ett D-lok som gick runt i de ordinarie omloppen.
Om 1968 stämmer så försvann då lokbiträdestjänsten och kvar blev bara en grupp lokförare som skulle minskas och fasas ut i takt med pensionsavgångar var tanken. Så blev det inte utan i samband med nyrekryteringen på 80-talet beslöt man att behålla en grupp på 12 lokförare där. Något fler med vikarier. Bl.a för att Mjölby hade en välutnyttjad nattreserv eftersom Mjölby ligger strategiskt till där det som nu kallas "Godstråket genom Bergslagen" viker av från Södra Stambanan. Mjölby kom att vid affärsverket Statens Jänvägar delning bli en del av SJ AB och lades ned 2004 genom att åkstationerna i Östergötland, Norrköping, Linköping och Mjölby, slogs ihop till en med placering i Linköping. Fram till 90-talet hade man haft sina personallokaler i lokstallet men flyttades då ner till stationshuset.
Även den kvarvarande reparationstjänsten försvann runt 1968. Förutom en del lokreparationer hade man även vagnreparationer. Personalen flyttades till bl.a driftverkstäderna i Linköping och Norrköping.
Själva lokstallet användes för uppställning av Mjölbys växellok, T21 och Z65, fram till mitten av 90-talet då det drogs in. Även SJ-buss använde lokstallet för garagering och reparationer tills man försvann i samband med de första upphandlingarna för länstrafiken i Östergötland. Och så inte att förglömma var det ju en del av SJ:s lokförarskola och dess efterträdare från 1970-talet till 2000-talet.
Nu har lokstallet tagits över av Blåklintsbuss och skall ägas av ett fastighetsbolag som är dotterbolag till dem. Blåklintsbuss ägs för övrigt av en tidigare chef inom SJ-buss och bedriver chartertrafik, egen trafik Östergötland-Stockholm och upphandlad trafik åt Östgötatrafiken.


Hela tråden: