Mjölby lokstall (Historiskt material)

av Kanal C, Wednesday, December 19, 2018, 17:36 (1949 dagar sedan) @ S-O Johansson

Utan att vara någon expert på Mjölby så kan jag fylla i att Mjölby var egen lokstation till 1968. Årtalet kan slå fel med något år. Men troligt 1968 vad jag hört av muntliga lokförarkällor. Då blev man, liksom Katrineholm, en understation till Norrköping.
Efter ånglokstiden så gick fortfarande en hel del lok till stall för tillsyn och service av den reparatörspersonal som var kvar. Mjölby var ju då både slut- och utgångsstation för en del tåg. Uppställning av lok i väntan på nästa uppdrag gjordes på lokbangården innan vändskivan. Mjölby hade långt in på mitten av 80-talet ett reservlok, ett D-lok som gick runt i de ordinarie omloppen.
Om 1968 stämmer så försvann då lokbiträdestjänsten och kvar blev bara en grupp lokförare som skulle minskas och fasas ut i takt med pensionsavgångar var tanken. Så blev det inte utan i samband med nyrekryteringen på 80-talet beslöt man att behålla en grupp på 12 lokförare där. Något fler med vikarier. Bl.a för att Mjölby hade en välutnyttjad nattreserv eftersom Mjölby ligger strategiskt till där det som nu kallas "Godstråket genom Bergslagen"

Nog för att det är dumt och tråkigt att man hittar på nya namn på redan befintliga banor etc, men nu heter det i pappersvärlden "Godsstråket.." med två s.


Hela tråden: