Mjölby lokstall (Historiskt material)

av S-O Johansson, Thursday, December 20, 2018, 18:35 (1947 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag vill minnas att nedgången för Mjölby vände efter (första) Östgötapendelns tillkomst 1973.
Personalen skulle bo vid systemets ändpunkt för att undvika överliggningar. Jfr Karlstads
återkomst i linjetjänst.

Det stoppade väl upp men redan från tidtabellskiftet 1975 om inte 1974 var väl den "Östgötapendeln" förlängd förbi Mjölby med timmestrafik Stockholm-Nässjö från klockan 06 på morgonen fram till 18-tiden på kvällen. I och med det så kunde man lägga turer med resandetåg dagtid till Nässjö eller Stockholm och gods- eller sovvagnståg åt andra hållet.


Den välutnyttjade reserven i My förvånar mig litet, finns mer data? Det fördes statistik på utnyttjandet. Långt efteråt minns jag inte att vi i H någon gång utnyttjat My-reserven.

Jo, jag tyckte att den var rätt så välutnyttjad men det var lok- och tågledningen i Norrköping som bestämde över den. Hur stort samarbete de hade med kollegorna i Hallsberg vet jag inte men den borde varit till nytta även för dem.
Utöver att lokledningen förde statistik över deras utnyttjande så förde Mjölbyförarna av eget intresse dagbok över de utryckningar de gjorde. Detta för att kunna påvisa behovet av jour vid turlisteförhandlingar. Kommer inte ihåg om det var Trafikdistrikten, Marknadsregionerna som bestämde behovet av jourer eller om det gjordes centralt.
Har för mig att nattjouren försvann runt 1990 när uppdelningen i person- och godstrafik blev mer markant och kostnaden skulle läggas på rätt konto.


Hela tråden: