JVM verkstadsrapport - vagnar (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, January 07, 2019, 07:33 (1929 dagar sedan)

Hej, jag fortsätter med info om vagnar.

Ro2a 2702 är som bekant i detta forum under total restaurering, och det går klart framåt. Det är väldigt kul att komma upp till Nynäs och se hur matsalens utsmyckningar och färger börjar komma fram nu!

Städning har skett genom Samlingsavdelningens försorg i flera av de äldre vagnarna, vilket varit behövligt. Tyvärr har det upptäckts att malarna gillar en del av dessa vagnar, vilket inte alls är bra. I övrigt är det från Tågtrafiken fokus detta året på att hitta bra rutiner på tvättning och fönsterputsning av trafiktåget.

Co9b 2798 lackades om på MPA i Västerås under november-december. Att lackera på MPA kostar en hel del, men det blir otroligt fint resultat. Vi väljer även att lägga på en klarlack som skydd mot klotter och UV-strålning. Vi har sett mycket tydliga exempel på att en vagn målad utan UV-skydd blir rätt blek på 5 år, medan en vagn med UV-skydd ser lika fin ut som för 5 år sedan. 2798:s fönster är under renovering och ska monteras in under våren igen. Vi har fem "3-klass"-vagnar i trafik, och det var kännbart i höstas att en varit ur trafik, eftersom vi kör fulla tåg under hösten med denna typ av vagnar, så det är välkommet att 2798 kommer tillbaka.

S1 3607 har fönster så inte har så bra glas. De är svårputsade och svåra att se ut genom, så vi tar nu ett krafttag på rengöring, och om inte det funkar, så byter vi glas i vagnen.

GD-vagnen Ao3 3945 har nu återigen fungerande dusch. Efter mycket funderande och jobb så kan nu åter alla vagnens vattentankar fyllas och nyttjas. Det finns också igen värme på vattentanken under vagnen, som hade frusit.

So11 2959 är i starkt behov av rostsanering och byte av plåt i nederkant av korgen, under fönstren. Ett jobb som inte är helt enkelt att utföra. Men när det är gjort är det dags för färg på vagnen också.

Ro3b 3749 ställs nu av ett tag eftersom det behövs en del kabelbyte, smatidigt som den ska få översyn av ventilation, revision av trafo och byte av gymmilister i fönster. Vi räknar med att den är åter i trafik i sommar, men vi kommer låna in Ro3a 3151 från MfGDJ vid behov.

DFo25 3096 blir vår nya följevagn. Utsidan är klar, och de tunga lådorna under vagnen från hjälpvagnstiden är avlägsnade. Nu bygger vi för fullt på insidan, så den får pentry och fikarum för peresonal i overall, tvättränna, sluten WC, dusch, verkstad och elverk. Vi jobbar hårt för att vagnen ska vara klar till Valborg. DFo33 3918 är nu slopad och har gått sin sista resa.

DFo20b 3188 gnetas det på med av Jvm vänners onsdagsgäng. Insidan har nu fått mellanväggar och annat. Tanken är att den blir följevagn till restaurangvagnen vid större resor.

C3c 1683 i Ängelholm går det också framåt med. Vi har låtit e snickare tillverka nya takändar till vagnen, så att de är nedböjda istället för raka, och dessa är nu monterade. Så nu kan vi lägga den nysydda takduken på plats samt sätta in lanterninfönstren. Målet är att vagnen är klar och ca ett år.

BF2 4463 kommer att 2020 bli nästa större vagnsprojekt. Tanken är att denna vagn ska förses med slutna toaletter, samt handikapphissar. Under 2019 kommer detta att projekteras.

Hs 26581 är en trivsam kylvagn. Den är nu intagen i UGJ-stallet där den ska helrenoveras. Träet verkar vara rätt ok, men det blir mycket jobb med takduk och plåtdetaljer som rostat bort. Även denna vagn torde ta ca ett år att få klar. Den fick en revision 1965 och det torde bli det skicket den kommer ut i.

Hbis/Hbillns-vagnar är inköpta. Vi har haft 6 vagnar fårn GC på långlån som förråd, som nu är inköpta, och vi har dessutom köpt 3 till i höst. En av dem är den vagn som SJ fick i gåva av AGEVE vid 125-årsjubileet 1981.

Som ni märker är det mycket fokus på följevagnar nu. För att kunna köra den typen av reseverksamhet som vi gör så är arbetsmiljön viktig, och där kommer följevagnar in. Är man ute i fält en vecka måste helt enkelt sov, mat, hygien, förråd fungera för att tågen ska kunna rulla.


Mvh Henrik Reuterdahl, JVM


Hela tråden: