Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen (Historiskt material)

av Hans Broman, Monday, January 07, 2019, 18:50 (1929 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det fanns enligt grafen Tdt 170-171, 1970-71 två tågmöten med Express/sovvagnstågen 9 och 10 Vikingen, tror ni utan hjälp listar ut de två stationerna där tågen möttes. Jag vet det, men säger inget. Jag lämnar gärna ledtråden att Xt 9 och 10 gick till och från Stockholm-Helsingborg-København-Hamburg-Basel(sittvagn AB8K),
samt Malmö-Trelleborg-Sassnitz-Berlin Ost Bf, (Warszava-Moskva torsdagar).

Tågparen gick kvar en bit in på 1970-talet.


Huddinge och Sassnitz enligt dina tidigare inlägg om saken, sen kan man ju diskutera huruvida SJ-tågen 9 och 10 kan mötas på en sträcka utanför Sverige där de rimligtvis har helt andra tågidentiteter...


Dessutom kunde väl möten i Huddinge ske endast undantagsvis, alltså när det var enkelspårsdrift på minst en sida av stationen.;-)


Det behöver väl inte på något sätt vara ett möte där föraren skall utföra möteskontroll eller där det ena får invänta det andra bara för att två tåg möts? I den nyligen skedda olyckan i Danmark talas det ju om två mötande tåg, och för mig låter det helt korrekt: tågen körde på samma bana åt varsitt håll.

Det kan jag hålla med dig om. Men trådstartaren frågade efter två tågmöten, och det är väl egentligen ett snävare begrepp. Av definitionen i Säo 59 följer i princip att tågmöte förekommer enbart på stationer där tågen gick på enkelspår åt åtminstone det ena hållet. Med vissa avvikelser kunde reglerna om tågmöte tillämpas också vid enkelspårsdrift på dubbelspår. När vi nu alltså djupdyker i ord och begrepp.

Men visst förstod jag att 53 Wadsten var ute efter en plats där tågen möttes, och även vid dubbelspår kan ju sådant ibland ske på en station.

PS Jag att jag hade kunnat göra en smidigare formulering av det jag skrev om Säo 59. Jag inser att Lennart F vet mycket mer om säo än jag. Min poäng var bara att tågmöte enligt min mening är ett snävare begrepp än allmänspråkets tal om att tåg möts.


Hela tråden: