Fråga om oljeförbrukning E10 (Fordon: lok)

av Helmut Maripuu, Tuesday, January 08, 2019, 16:09 (1907 dagar sedan) @ Joakim L

Finns det några bra instruktioner om hur man eldar i ett oljeeldat lok. Tycker att idealet skulle vara att man eldar så pass mycket att avgastemperaturen från tuberna var den samma som temperaturen på vattnet i pannan. Praxis verkar vara att lågan ska vara apelsinröd punkt slut!
Tycker att om man har för hög temperatur i tuberna borde vattnet koka så häftigt att tuberna kommer att omges av ånga. Vet inte om jag har fel om jag utgår från att det är effektivare att överföra värmen till vattnet ju mer vatten som kommer i kontakt med tuberna. Föreställer mig att värmen kommer att gå rakt genom tuberna utan att föra över värme till vattnet om det stormkokar i pannan. Idealiskt skulle vara att värma upp vattnet under högt tryck så att kokpunkten hamnar långt över 100 grader och när vattnet lämnar pannan sänks trycket vilket resulterar i att en liter vattnet omvandlas till 1700 liter ånga.
Tänkte mej att man minskar oljetrycket i brännaren och minskar inblåset av luft till eldröret för att få lägsta möjliga överskottsvärme ut genom skorstenen.
Mina miljöväns muppar "som gillar hästar" är lite sura på mej för att jag gillar Smutsiga rykande ångmaskiner. Hur är det med miljöpåverkan när det gäller de nya dyrare oljorna man använder i båtar och ånglok?
Ps:-) Brukar kolla om det finns hästkött på menyn när jag är ute och äter på krogen med mina miljö muppsvänner. 555 500 hästar borde vara Sveriges mest onödiga djur och borde därför serveras på krogen!:-D


Hela tråden: