Rc1 1007 första museilok i Europa med ETCS. Schweiz (Järnvägsmuseet informerar)

av Leif B, Tuesday, January 08, 2019, 17:15 (1925 dagar sedan) @ HP

Hej!
Vi har glädjen att meddela att Rc1 1007 under hösten kommer att förses med ETCS och detta blir därför såvitt vi vet det första museiloket i Europa som kan användas på ERTMS-utrustade banor. Arbetet kommer att utföras i Gävle under senhösten och det är Ansaldos ombordutrustning som byggs in i loket.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

SBB historic i Schweiz sökte i juni 2016 sponsorer för att installera ETCS i sitt TEE-motorvagnståg, men sen har jag inte hört något så jag vet inte hur det går för dem. Tåget var f ö ett av de första fyrströmstågen. Detta för att tåget ska kunna användas bl.a. på Gotthardbanan där vissa delar numera har ETCS level 2.

Schweiz har f ö infört ETCS på hela normalspårnätet(!), även om det mesta även kan trafikeras med äldre ATC-system.

Ånglok med smalspårs-"ATC"
Lite OT är att föreningen Ballenberg Museumsbahn har lyckats samla ihop motsvarande ca en kvarts miljon kronor ("crowd sourcing" ) för att utrusta sitt ånglok (ex Brünigbahn 208) med ATC. Det behövs för att att museitåget ska kunna hänga med i takten på Brünig/Zentralbahn, i första hand i första hand på sträckan Interlaken - Meiringen. (Lokets sth 65 km/h. Sth utan ATC 45 km/h.)

https://www.lokalhelden.ch/mitvolldampfindiezukunft

http://www.20min.ch/schweiz/bern/story/Antike-Lok-darf-wieder-fahren--ndash--dank-Spend...


Hela tråden: