Rc1 1007 första museilok i Europa med ETCS. Förarlösa tåg? (Järnvägsmuseet informerar)

av Överkörmästaren, Tuesday, January 08, 2019, 20:02 (1906 dagar sedan) @ Leif B

Finns det någon enklare ETCS för arbetsfordon eller skulle det vara möjligt att bygga en transportabel ETCS utrustning som man kunde flytta mellan olika museilok.


Det komplicerade är att integrerar ETCS-utrustningen i fordonet och få denna integration godkänd. Det gäller både signaler in till ETCS (fordonets hastighet och tillryggalagd sträcka, om bromsen är ansatt eller inte etc) och order ut från ETCS som ska påverka fordonet (t ex utlösa nödbroms). Dessa delar ska vara felsäkra och man ska visa att de är det. På sin höjda skulle man göra ETCS-datorn flyttbar men inte givare, magnetventiler, kablage etc. Att göra datorn flyttbar mellan olika fordon borde vara möjligt, men det underlättare knappast godkännandeprocessen eftersom det tillkommer att man måste visa hur man hanterar att det alltid sitter rätt program för aktuellt lok i datorn.

Hur ser framtiden ut för ETCS i Sverige läste ett debattinlägg där författaren menade att ATC räckte för nuvarande hastigheter upp till 200 km i timmen och att ETCS behövs först när vi får höghastighetsjärnvägar.
Själv skulle jag inte bli det minsta förvånad över om vi den dag vi får höghastighetsjärnvägar kommer att ha slopat lokföraren och kör med självkörande lok. Vet inte om jag har fel när jag utgår från att ETCS inte är konstruerad att fungera i självkörande tåg vilket skulle resultera i att man blir tvungen att slänga ut all ETCS utrustning.
Kanske dags att ta fram ett nytt system som klarar självkörande tåg istället.


Jag ser inget självklart hinder för att använda ETCS med självkörande tåg. Bara ETCS räcker inte utan det krävs ytterligare något system som hanterar när tåget ska starta, vilket hastighet det ska hålla för att komma fram lagom fort, på vilka stationer och på vilka platser det ska stanna för trafikutbyte etc. Detta system behöver dock inte vara felsäkert och blir därmed mycket enklare och billigare. Jag ser inget hinder för att ETCS övervakar säkerheten vare sig det är en förare eller en "app" i en dator som kör tåget.


Det räcker inte med signalsäkerhet för att uppnå en god trafiksäkerhet. Att låta ett tåg med traditionell tryckluftbroms vara obemannat några längre stunder är inget jag skulle rekommendera.

Driftsäkerheten och stabiliteten i systemet måste också vara på en sådan nivå att det är praktiskt genomförbart att skicka iväg ett tåg och ha rimliga skäl att tro att det också ska nå slutpunkten.


Det finns massor med skäl att ha förare på tågen (och några att inte ha det) men jag kommenterade bara om ETCS i sig är ett hinder mot förarlös drift. ETCS som sådant ställer väl inte krav på just tryckluftsbroms?

Nu blir det lite filosofiskt men hur kan något tekniskt system vara ett hinder mot förarlös drift?

Det enda relevanta är väl att fråga sig vilket system, eller vilka system tillsammans, som är tillräckliga för förarlös drift?


Hela tråden: