Fråga om oljeförbrukning E10 (Fordon: lok)

av Micke Carlsson, Friday, January 11, 2019, 12:27 (1926 dagar sedan) @ Helmut Maripuu

Finns det några bra instruktioner om hur man eldar i ett oljeeldat lok. Tycker att idealet skulle vara att man eldar så pass mycket att avgastemperaturen från tuberna var den samma som temperaturen på vattnet i pannan. Praxis verkar vara att lågan ska vara apelsinröd punkt slut!

På koleldade lok i alla fall, så brukar det också vara så. Man vill ligga över 185*C i rökgastemp eftersom det är kondenspunkt för svavelsyra, och kol har en del svavel i sig. Vid 12 atö så är tempen på pannvattnet ca 187*C så det är inte mycket att vinka på.

Tycker att om man har för hög temperatur i tuberna borde vattnet koka så häftigt att tuberna kommer att omges av ånga. Vet inte om jag har fel om jag utgår från att det är effektivare att överföra värmen till vattnet ju mer vatten som kommer i kontakt med tuberna. Föreställer mig att värmen kommer att gå rakt genom tuberna utan att föra över värme till vattnet om det stormkokar i pannan.

Det är samma problem som i kastrullen när man kokar ägg. D v s inget problem.

Idealiskt skulle vara att värma upp vattnet under högt tryck så att kokpunkten hamnar långt över 100 grader

Ja, det är definitionen på en ångpanna

och när vattnet lämnar pannan sänks trycket vilket resulterar i att en liter vattnet omvandlas till 1700 liter ånga.

Men det är trycket som driver maskinen, inte volymen på ångan.

Tänkte mej att man minskar oljetrycket i brännaren och minskar inblåset av luft till eldröret för att få lägsta möjliga överskottsvärme ut genom skorstenen.

Den mesta ångbildningen sker kring fyrboxen och närmast den. Det är det primära för eldningen. Resten av tublängden som inte gör lika mycket ånga tar just hand om kvarvarande värme, så att säga. Ska "restvärme" tillvaratas krävs t ex en economizer/förvärmare eller liknande. De brukar ha problem p g a svavelsyrakondensat om det är på ett lok.


Hela tråden: