Gd-stolen från plenisalen (Historiskt material)

av Fredrik Lundström, Friday, January 11, 2019, 17:26 (1925 dagar sedan) @ ztenlund

Stolen har även använts av SJ AB:s Vd Ulf Adelsohn som på sin tid disponerade Generaldirektörsvåningen(tjänsterumet och plenisalen).


Ulf Adelsohn var styrelseordförande. Under större delen av hans tid i den rollen var Jan Forsberg VD. Kunskap om dessa herrars eventuella begagnande av aktuell stol har jag dock inte.

SJ ABs ledningsgruppsmöten hölls mestadels i Plenisalen. Första och enda gången jag var föredragande i ett ärende så satt i alla fall Forsberg i GD-stolen.

Möblemanget (bord och stolar) från Plenisalen hamnade väl hos SMoK, GD-stolen står på Vasagatan 10 som Ulf berättat. Det fanns också ett antal gåvor av olika slag som dykt upp genom åren, var dessa tog vägen vet jag inte, kanske sparades de undan. De olika modellerna av lok flyttades med över till Vasagatan 10 och står ute på respektive våningsplan och i lunchmatsalen finns ett gäng modelljärnvägsfordon av olika slag.

Innan flytten från Centralplan ägnade jag en sen eftermiddag att fotogradera av inredning och möblemang i GD-våningen. Det var en maffig våning och man verkligen kände hur mycket som satt i väggarna när man passerade igenom eller väntade på att någon mötesrum skulle bli ledigt.


Hela tråden: