Ställverksfundering (Signaler/säkerhet)

av S-O Strand, Tuesday, February 12, 2008, 14:04 (5911 dagar sedan) @ Mattias Månsson

På rak arm lär följande finnas i drift:

Vimmerby
Skillingaryd
Forsheda
Smålandstenar

Dessa 4 har linomlagda växlar.

Dessutom finns Ljung och Fristad kvar i södra sverige men jag vill minnas att dessa är ombyggda med motorväxlar.

Längre norrut finns ett gäng på Haparandabanan (bl.a. Karungi, Lappträsk, Vitvattnet) men alla dessa har motorväxlar.

Prästmon och Lökom på Ådalsbanan har nog kvar linorna båda två men konditionen har jag inten koll på.

/Mattias

Det är helt riktigt att Ljung och Fristad är ombyggda. Det sista ställverket med lindrift på Västra driftområdet bör ha varit Hillerstorp. Eventuellt byggdes det aldrig om utan hade kvar linorna till ställverksbytet i december 2007.

Flera ställverk med linomläggning har byggts om inte minst av arbetsmiljöskäl. De senaste 20 åren vet jag att åtminstone två olyckor har inträffat med sådana ställverk. En olycka i Ytterby och en i Fristad där tågklarerarna fick svåra ansiktsskador, men där det kunde gått ännu värre. Tågklareraren som drabbades i Fristad kunde dock se det från den ljusa sidan då han berättade att "Min fru säger att min näsa faktiskt ser bättre ut efter olyckan".

St (som dragit linor både i Ljung och Fristad)


Hela tråden: