BJ Ds-lok under SJ-tiden --'slutsignal' och 'bakändessignal' (Fordon: lok)

av Överkörmästaren, Friday, January 18, 2019, 14:29 (1918 dagar sedan) @ Harald

Först senare fick loken bakändeslykta i båda ändar. För alla lok på SJ måste detta rimligen ha skett [b]senast 1973[/b], då framändeskärmarna slopades: Från 1973 skulle [i]bakänden[/i] vid växling markeras med ett tänt rött sken, både dagtid och nattetid.

Nu förstår jag inte riktigt. Man behöver inte flytta bakänden vid växling, så varför skulle det behövas röd lykta i båda ändar för det? Framändeskärmarna brukade man ju inte flytta. På de flesta lok gick de inte ens att flytta.

1973 års bestämmelser hade förstås gått att tillämpa även om loket bara hade röd lykta i ena änden, men då hade man som förare behövt tänka efter väldigt noga beroende på vilken loktyp man körde och det hade nog varit en risk. Rc m fl nyare lok hade ju röd lykta i båda bakändarna.


Hela tråden: