BJ Ds-lok under SJ-tiden --'slutsignal' och 'bakändessignal' (Fordon: lok)

av Harald, Friday, January 18, 2019, 19:25 (1896 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Först senare fick loken bakändeslykta i båda ändar. För alla lok på SJ måste detta rimligen ha skett [b]senast 1973[/b], då framändeskärmarna slopades: Från 1973 skulle [i]bakänden[/i] vid växling markeras med ett tänt rött sken, både dagtid och nattetid.

Nu förstår jag inte riktigt. Man behöver inte flytta bakänden vid växling, så varför skulle det behövas röd lykta i båda ändar för det? Framändeskärmarna brukade man ju inte flytta. På de flesta lok gick de inte ens att flytta.


1973 års bestämmelser hade förstås gått att tillämpa även om loket bara hade röd lykta i ena änden, men då hade man som förare behövt tänka efter väldigt noga beroende på vilken loktyp man körde och det hade nog varit en risk. Rc m fl nyare lok hade ju röd lykta i båda bakändarna.


1973 års bestämmelser ändrade inte på något i det avseendet. Framändeskärmarna satt alltid i samma ände och nattsignalen var röd lampa bakåt även före 1973.


I princip har du rätt, Harald. Men, på nyare lok där det redan fanns röd lykta i båda ändar var det ju praktiskt att från 1973 alltid kunna välja vilken ände som var bakänden. På ett sådant lok kunde man nu, oberoende av huruvida dagsignaler eller nattsignaler gällde, som bakände välja den ände som var motsatt den som man själv befann sig i -- och då överensstämde Fram och Back vid manövreringen av loket med lokets framände och bakände vid växling. Min uppfattning är att detta förhållande ledde till att man såg till att röd lykta skulle finnas i båda ändar av även äldre lok -- men för all del; helt säker är jag inte; visst kan det ha funnits äldre lok som inte byggdes om till 1973.

Ett annat argument för uppsättning av röd lykta även i A-änden var att man med en sådan inte längre behövde medföra det röda glas som annars måste sättas upp framför en strålkastare ifall A-änden skulle gå sist i ett [i]tåg[/i] som bestod av endast lok.
/up

Jovisst, det är förstås praktiskt att ha det så på linjelok som kanske växlar ibland. På de lok som ständigt växlar på samma plats är det väl mera praktiskt att alltid ha framänden åt samma håll. Det förebygger ju misstag från växlingspersonalen. När jag körde växellok vid Nohab hade vi alltid den röda lampan tänd i B-änden och detsamma hade såvitt jag minns de Z65 som växlade på Trollhättans station, utom möjligen när de drog vut till Vargön.


Hela tråden: