Ma-lok med tankvagnar 1972, bild (Fordon: lok)

av Kjell Aghult, Thursday, January 24, 2019, 08:05 (1881 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Även Örebro hade olje- och bensindepå med infrakt med båt från Stockholm via Hjälmare kanal och vidare från Örebro/Skebäck med tåg och lastbil där de flytande bränslena transporterades i mindres containers. Ahlmarks hette väl firman!

Örebro oljehamn nedlades 1969 p g a uppgrundning, den sista nyttotrafiken på Hjälmaren. Karlstadsrederiet Ahlmarks ordnade "ersättningstrafik" i kombi från Göteborg. Den var ett av skälen till att Ör fick containerkran detta år. Containrarna gick i de direkta nattgodstågen
6704-6703 från Sävenäs (Mg-lok) och utgjorde i lastriktningen deras ca halva tontal. Under dagen distribuerade Svelast oljan till köpare i området Kopparberg-Askersund. Denna trafik upphörde 1978, då kontraktet gick ut. Ahlmarks omlade frakterna tii Vänerhamn?

Örebro kraftvärmeverk (Numera ägt av E.on) mottog från ca 1965 systemtåg med olja från Norrköping-Händelö. De gick bara under eldningssäsong och tillhörde de få "dispenstågen" under tågledarstrejken senvintern 1970/71. Oljan ersattes med tiden med kol och senare med dagens biobränsle (Som dock kommer från andra håll). Systemtågen rullar ännu.


Hela tråden: