SJ Kyrktåg - vad var det? (Historiskt material)

av Morshyttan, Friday, January 25, 2019, 23:48 (1908 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!
Att statsbanan skulle anordna resa till något annat än statskyrkan finner jag otroligt så tidigt på 1900-talet. Konventikelplakatet upphävdes först 1858 och från 1868 fick man predika i frikyrkor även på högmässotid. Att HMKs järnvägsstyrelse skulle biträtt ”frifräsande” så tidigt kan vi nog utesluta.

Jo jag medger att mina tankar åsså gick i den riktningen, med dristade mig till att belysa ämnet :) .
Men för några år sedan hade ett frikyrkoförbund en utställning på biblioteket om sin verksamhet där det förekom fotografier på utflykter med järnväg kring förra sekelskiftet så det var dessa jag hade i minne.
( och ja, jag har sökt hos dem om man kunde få kopiera fotografierna och bereda vårt intresse lite fröjd för ögonen, men i nuläget vet de inte vart dessa tog vägen :-P :-( . Men skamm den som ger sig, någon gång kommer det nog fram ;-) ) .

Utan dock att rota in oss i allt för ecklesiastiska funderingar kan kanske den mer närbelägna Grytnäs Kyrka föras fram som alternativ, vilken också fram till att Krylbo vart egen församling var dess pastorat.
Låtom oss dock hålla oss till kyrktåget, ty vid dess ändstation voro vägarna outgrundliga .... ;-)


Hela tråden: