Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - ... Nya systemet? (Fordon: allmänt)

av Överkörmästaren, Sunday, January 27, 2019, 17:13 (1915 dagar sedan) @ Harald

Nya dörrmanöversystemet, och senare även tågradion, installerades väl uteslutande i A-hytterna. Som jag uppfattat det var det först efter tågradions införande (1968?) som B-hytterna inte fick gå som ledarhytt.

Det bör väl ha varit under 1970-talet som man började ta bort förarbromsventilerna i B-hytterna och ersätta dem med en strömställare för manövrering av bromsen vid rangering. Men vad jag aldrig har förstått är om man gjorde detta på de först ombyggda vagnarna, och först senare trappade upp det till att parkoppla vagnarna, eller om det var tvärtom, eller om det var lite gott och blandat.

F ö saknade väl även hälften av C1:orna HS-utrustning (och fick heller aldrig senare moderniseringar), men jag har glömt om det var 2001-2010 som saknade den eller om det var de som hade den!


Kom "nya systemet" redan före 1968? Även C4 levererades (1960-67) väl utan nya systemet?

Om du med "nya systemet" menar dörrmanövrering för enmansdrift, så kom det förstås 1965 när man började med denna. Om de senast levererade C4 fick det nya systemet hos leverantören eller om SS monterade det efter leverans, vet jag inte. Så länge det förekom tågvakter måste vagnarna i alla fall ha båda systemen, eftersom tågvakten inte fick använda det nya systemet.

Om man hade byggt in nya systemet redan i konstruktionsfasen hade man ju kunnat vara utan gamla systemet; det hade räckt att komplettera med lite fler knappar och nyare signallampor på samma sätt som på C6-C13. I stället valde man att ha kvar de klumpiga dörrmanövertavlorna med sina ålderdomliga mekaniska vippor m m, man tyckte väl att det var enklast.


Hela tråden: