Vagnsyning (Järnvägspersonal)

av Kjell Aghult, Saturday, February 02, 2019, 11:56 (1881 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vagnsyning omfattar mer än hjulringskontroll. En gammal arbetsordning upptar även tillsyn av v följande punkter :
1) Ev. varmgång
2) Ev. tjuvbroms
3) Bromsblock och bromsrörelse
4) Bärfjädrar
5) Ev. lastförskjutningar och lösa presenningar (Viktigt!)
6) Temperatur i kylvagnar med utomhustermometer

I mycket gamla tider utfördes syningen på större stationer av maskinavdelningens personal. På
60-talet vidareutbildade man växlingspersonalen till att utföra dessa kontroller, s k bangårdslag skapades.

Som trafikelev i sista kullen (1967-1969)) pryade jag i ämnet Teknisk Vagntjänst hos kännaren "Lalle" Andersson, vagnförman i Hallsberg: Traska runt med honom och så "läsa reglementena" hemma. Vi hade en hel kartong till låns!

S k vagnshammare fanns: Vad jag trodde mig förstå ett vanligt hammarhuvud på ett extralångt
träskaft. Obligatorisk hjulringskontroll var då slopad i vart fall inländskt. Men
hammaren "togs ändå ibland med".

De s k vagnknackarna var säkert folk: Utan blinkning kunde de "sätta" en vagn mitt i
ett genomgående, säg, 40-vagnars godståg: Vid de fastställda mellanstationskontrollerna: Det gällde ju trafiksäkerhet och förseningen var tkl/tl sak att hantera. Denna särskilda funktion försvann dock från 60-talet och infogades i växlingstjänsten.

Man övergick oockså successivt från s k ringade hjul till s k helhjul (´tallrikshjul´).Så att just detta kontrollbehov bortföll. Här får mer informerade fortsätta!


Hela tråden: