Vagnsyning (Järnvägspersonal)

av Lars-Göran Eriksson, Saturday, February 02, 2019, 13:17 (1881 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag tycker att Kjell Aghults inlägg stämmer bra med mina egna erfarenheter.

Själv fick jag utbildning i "Teknisk Vagntjänst" 19/9 - 6/10 1966, vid Malmö Vagnstation, Grundutbildning för vagnsynare enl träningsschema 112 tim.

På intyget är min tjänst Mb (Maskinbiträde)

Jag tillhörde förstås reservpersonalen "skubben" och fick därför tjänstgöra på olika ställen.

Vagnförlaget/Personvagnsbangården, Malmö C, Malmö F i regel bara på helgerna. Där synades ankommande vagnar från Köpenhamn. Jag kommer speciellt ihåg italienska (FS) som var lastade med frukt. Dessa vagnar i många fall utrustade med glidlager, man fick därför lossa på locket till lagerboxen för att undersöka om det fanns tillräckligt med olja och att smörjdynan verkade fungera. Vi hade också personliga klisterlappar som vi märkte vagnen med. Skulle det bli en varmgång i ett lager uppåt Småland, kunde man därför med klisterlappens hjälp gå tillbaka den som synat vagnen. En liten udda grej var att vi också skötte klaffen till Tågfärjan.
Fraktgodsmagasinet där fanns också en tjänst som synade och gjorde lite småreparationer på vagnarna.
Malmö Godsbangård (Mgb)
Där var det fortfarande uppdelat mellan "Maskin/Trafikpersonal". Vagnpersonalen tillhörde gamla maskin och vår uppgift var att syna o löskoppla ank tåg och koppla avg tåg, samt bromsprova. Växlarna som tillhörde gamla Trafiken, sprang med bromsskor och lade växelkloten till rätt spår, det var ännu inte automatiserat.

Jag flyttade från Malmö till Vännäs vid utgången av 1967. I Vännäs var upplägget lite annorlunda. Där skötte växlings-ps (trafiken) koppling/löskoppling medan vagnpersonalen (maskin) endast kopplade luftslangarna inför bromsprovet. Jag minns faktiskt vid något tillfälle att en växlare gick emellan och kopplade lok/vagn, sedan kröp jag in och kopplade luftslangarna, detta tillhörde förstås inte vanligheten.

Jag lämnade vagnsyningen 1969/70 för att börja som lokbiträde, det förekom på vissa ställen att lokb o stationär-ps hjälptes åt att bromsprova tåget även senare som lokförare hade vi till uppgift att utföra mellanstationssyning bl a på ARE-tåget i det sammanhanget var det också yttre termometrar som Kjell Aghult nämnde


Hela tråden: