Vad hette ställverkstypen? (Signaler/säkerhet)
3) Enbart klotväxlar. Vid tågvägsskiljande sådana satt något slags magnetlås. Kunde sådana växlar ha haft ett K-lås för vardera läget? Och endera nyckeln i magnetlåset valt upp rätt
signalbild? Vid möten stod alltid tkl vid endera växeln och gjorde något slags manövrer i magnetlåset.
Det var troligen inte ett magnetlås, utan ett K15-lås för att signalera tågväg till sidotågspåret.Jag tror att det fungerade så här:
Växeln hade två enkla K-lås, ett på varje sida om växelställets hävstång. Det ena låser växeln i plus, det andra i minus.
Om tågväg ställts till sidan var nyckeln till växelns plusläge fri i ställverket, när man gått ut, låst upp och lagt om växeln till minus, låste man den med minusnyckeln som då blivit fri. Den frigjoda nyckeln låstes in i det dubbla kontrollåset bredvid växeln. När det var gjort kunde man vrida om K15 i det andra låset och visa körsignal i infarten.
Tack, det var något liknande jag misstänkte. Intressant vore om någon sådan ställverksinstruktion kunde återfinnas i gömmorna!