Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder. Edit (Fordon: allmänt)

av tobbe, Friday, February 08, 2019, 21:56 (1903 dagar sedan) @ ztenlund

När X10 introducerades i pendeltrafiken i början så var det problem i kopplen mellan X1 o X10 och en förare berättade att X1 hade styvare fjädring medan X10 var mjukare vilket gjorde att när X10 var full med resande så sjönk enheten lite medan X1 förblev i samma nivå och en lätt brytning i kopplet uppstod. Han kallade det att X10 hade en s.k. "grisvåg" vad han nu menade med det. Jag jobbade då som tågvakt/konduktör för dåvarande Södertäljegruppen (hemstation Södertälje) och vi hade förmånen att rätt ofta ha X10 tågsätt i våra turer. Fanns det X10 i tåget så satt vi hellre i den än X1-hytten. När problemet med kopplen sedan var löst så gick tågsätten i regel blandat X1-X10 dagligen ända fram till slutet men jag bytte tjänst i slutet av 1999 inför Citypendelns entrè och det kaos som sedan uppstod därefter var smått farsartat.
tobbe


Hela tråden: