Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder. Edit (Fordon: allmänt)

av Peter Flink @, lördag, februari 09, 2019, 11:31 (276 dagar sedan) @ tobbe

När X10 introducerades i pendeltrafiken i början så var det problem i kopplen mellan X1 o X10 och en förare berättade att X1 hade styvare fjädring medan X10 var mjukare vilket gjorde att när X10 var full med resande så sjönk enheten lite medan X1 förblev i samma nivå och en lätt brytning i kopplet uppstod. Han kallade det att X10 hade en s.k. "grisvåg" vad han nu menade med det. Jag jobbade då som tågvakt/konduktör för dåvarande Södertäljegruppen (hemstation Södertälje) och vi hade förmånen att rätt ofta ha X10 tågsätt i våra turer. Fanns det X10 i tåget så satt vi hellre i den än X1-hytten. När problemet med kopplen sedan var löst så gick tågsätten i regel blandat X1-X10 dagligen ända fram till slutet men jag bytte tjänst i slutet av 1999 inför Citypendelns entrè och det kaos som sedan uppstod därefter var smått farsartat.
tobbe

Nej så var det inte, X10 familjen har luftfjädring och lastkompensering (kallad fläskvåg) och behåller sin höjd oavsett last medan X1 inte hade detta och sjönk vid last. Men några stora problem var det inte.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum