F-lok på Stambanan genom övre Norrland. (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Saturday, February 09, 2019, 19:21 (1874 dagar sedan) @ Cargoman

Jag vet inte varför F-lok dök upp i Boden under 60- och 70-talen. Jag vet bara att de faktiskt gjorde det (jag bodde sedan mitten på 60-talet i Stockholm, men min far var lokinspektor i Boden, så jag fick rapporter).
Däremot har det flera ggr varit uppe på detta forum att F-lok ersatte M (Mg) på snälltågen till Boden. Förmodligen gick de hela vägen från Stockholm, men det är bara en vild gissning från min sida (M-loken gick bara från Ånge, söder om Ånge var det D-lok - tågen 94-93 hade oftast Df 208)). Orsaken var problemen med M-lokens drivanordningar och hjulstommar. Loken behövde tas in på verkstad! F-lok ersatte då, det var roligt för en då liten tågnörd på knappt 10 år att redan utanför fönstren i skolsalen se tåg 94 Nordpilen komma söderifrån med F-lok. Likaså var det ovant att se lok med smala BBC-strömavtagare - ja, och se F-lok gå in till stall i Boden två ggr om dagen (tåg 94 och tåg 22). Tågvikterna hade fått minskas ganska rejält under den tid F-lok drog dessa snälltåg.
Berra


Hela tråden: