Praktikfall-Kontrollås Bfo (Signaler/säkerhet)

av Calle Wickberg, Saturday, February 09, 2019, 22:29 (1875 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Här är det någon som tänkt till .... men varifrån blir den tredje nyckeln tillgänglig ?
Och en tilläggsfråga.
Båda infartssignalerna till Bfo bör ju visa rött när växeln är omlagd. Finns det någon form av säkring mellan att kunna lägga om växeln och infartssignal.


K9 nyckeln får man inte loss vid spårspärren förrän växeln är tillbaks i plusläge
och låst. Dess nyckel sätts in i spårspärrens kontrollås och vrids om.
Då kan K9 vridas om och tas ur.


Konstruktionen verkar något opraktisk. Först får man gå bort till spårspärren med K9, sedan tillbaka till växeln och låsa upp den, och omvänt när man ska låsa efter sig. Varför är det inte gjort tvärtom, d.v.s att man låser upp växeln med K9 och då får en nyckel som man kan låsa upp spårspärren med.


Med den lösningen hade man nog fått en massa problem med påkörda spårspärrar.

Lösningen förekommer dock.

I Lidköping får man ut en K-nyckel ur ett magnetlås vid växel 10.

Denna går till växeln. När låset på växeln låses upp, frigörs en nyckel som går till spårspärren ett stycke bort.

Samma förfarande även i andra ändan av de sidospår som används idag i Lidköping, där är det dock två växlar istället för en växel och en spårspärr.


Hela tråden: