Före mobiltelefonernas tid (Signaler/säkerhet)

av Lars-Göran Eriksson, Tuesday, February 12, 2019, 00:39 (1899 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har ett minne av när jag skulle använda en sådan telefonpost och ansluta den medhavda tfn-luren, tyvärr hade getingar byggd bo över hålet, locket var inte riktigt stängt.
Jag avstod från att peta bort boet och sökte mig till en annan post.

En annan episod med kontaktsvårigheter var när jag tjänstgjorde som Vagnskötare på tåg 751 Älvsbyn-Vännäs. År 1969 jan-feb. Det var rejält kallt när vi förlorade värmen i en liggvagn.
Värmesäkringen var placerad på utsidan i vagnens underrede.
Vi hade ingen tfn-kontakt med lokföraren. Däremot var vi utrustade med rapportstavar, en träpinne lite grövre än ett sopskaft, med en sågad skåra i, där man kunde kila fast ett pappersmeddelande.
Stambanan norr om Vännäs var inte utrustad med fjärrblockering då, det var tåganmälan som gällde, med tågklarerare på stationerna.
Vi kunde därför kasta ut en rapportstav till Tkl i Myrheden, som då ringde Träskholm där Tkl tog in tåget på stationen, men ställde till stopp i utfarten.

Jag kunde då kliva av och byta värmesäkringen och se, värmen kom så sakteliga tillbaka.

1969 låter inte så långt borta, men det är ju faktiskt ganska precis 50 år sedan denna händelse utspelade sig.


Hela tråden: