Vad hette ställverkstypen? - Motorvagnsförare mm. (Signaler/säkerhet)

av S-O Johansson, Tuesday, February 12, 2019, 19:41 (1893 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Sökte inte rbsf samtidigt vidareutbildning och befordran till motorvagnsförare? Det var ju två lönegraders skillnad mellan dem, då stålrälsbussarna kunde ersätta större loktåg. Vid SJ tillhörde rälsbussförarna (Yo1 m fl) trafikavdelningen medan saken varierade mellan privatbanorna.
De nya motvf tillhörde däremot ma. Man kunde t o m flytta för detta befordringssteg, som
två bekanta finspångsförare: Från Yo1-tjänsten i Enköping.

Den biten är jag inte hemma på men det låter troligt när jag tänker på hur han berättade det. Vet att i Linköping fick en del lokeldare också utbildning på YCo6 och i Norrköping skall det ha varit lokeldare, alltså man hade den tjänsten i botten, som fick utbildning på YCoa6. 8 man från början har jag fått berättat.

Trafiksektionerna med nr 25 och uppåt var f d privatbaneadministrationer. SJ hade ju utfäst sig att ta över all personal som så ville. Och kostymen kunde slimmas först efterhand, efter pensionsavgångar etc. Den stora åtgärden kom vid 1964 års omorganisation, då totalt ca 1/3 av de regionala huvudorterna drogs in: Helsingborg, Falun etc.

I linje med detta kunde vissa äldre personaluppdelningar leva kvar: Sambandet TÖJ/NVHJ = 38 ts är givet. I Krylbo var konduktörerna på sin tid uppdelade på 3 ts (Örebro) och 34 ts (Falun = f d BJ/SDJ). Det tog tid innan dessa sammanslogs.

Som sagt i Linköping slog man ihop tjänsterna 1957. Sin tid tog det nog.


Hela tråden: