Några tåg till mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 4 bilder (Fordon: allmänt)

av Alex, Tuesday, February 12, 2019, 22:33 (1894 dagar sedan) @ Anders.k.

Import på båt av massaved och timmer från Sovjetunionen började komma igång i större skala redan under mitten av 80-talet. Då hade Finland redan en storskalig import i första hand på järnväg men även på båt. Man kan säga att volymerna började bli så stora att de också räckte till både för svensk och norsk skogsindustri.Ett mycket udda exempel var att det även förekom långväga järnvägstransporter av massaved och timmer från Sovjet till Sverige via Finland till Haparanda ända in i 90-talets början. Visserligen i liten skala men lastningsplatserna kunde ligga öster om Uralbergen och även i Sibirien. På den tiden var även transportkostnaderna jämlika i Sovjet. ;-)

Upplösningen av Sovjetunionen och det nya Ryssland och Baltikum i början av 90-talet snabbade på utvecklingen av export på båt till Sverige och man kan nog säga att den kulminerade i mitten av 90-talet men fortsatte på en relativt hög nivå in i 2000-talet. Idag är däremot importen på båt till Sverige över Östersjön relativt blygsam och inte alls på samma nivåer som för 25 år sedan. Båtlogistiken var ändå i många år betydligt effektivare än järnvägstransporterna från kontinenten. Ett normalstort Östersjötonnage handlar ofta om 4-5000 m3f massaved medan ett tåg kan ligga kring 1-1500 m3s. Många industrier ligger också vid havet och lasten hamnar i princip på vedgården direkt.

Vi har å andra sidan sett många nya systemtåg upplägg växa fram i Sverige och Norge och dagens logistik med gör att den svenska skogsindustrin kan flytta stora mängder virke snabbt och flexibelt från olika delar i Sverige till olika industrier. Stormen Gudrun var också en storskalig test av förmågan att flytta virke i stora mängder.

Förutom Norge och även mindre volymer från norra Finland så har det aldrig förekommit några stora mängder av bilburen import från kontinenten förutom av vissa specialsortiment. Så mer liberala EU-regler för bilburna transporter har inte alls påverkat den svenska skogsindustins råvaruförsörjning av massaved och timmmer. Däremot har det varit oerhört väsentligt att vi och Finland fått behålla 24 meter och nu även högre bruttovikter. Hur gärna vi än vill så går det inte att bygga järnvägsspår till varandra avverkningsplats ute i de svenska skogarna. (om vi inte har räls på rulle)

Mvh/Alex


Hela tråden: