Några tåg till mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 4 bilder (Fordon: allmänt)

av Anders.k., Wednesday, February 13, 2019, 14:25 (1893 dagar sedan) @ Alex

Det var troligen finanskrisen 1990-94 som satte stopp för mycket av timmerimporten på järnväg.
Den svenska vagnlasttrafiken återhämtade sig aldrig riktigt efter den , det var en stor industridöd som drog fram då och en massiv omstrukturering av godsflöde.
Debaterade med många i gamla Postvagnen som var övertygade om att vagnlasttrafiken skulle vara borta åren efter 00, men än hänger den kvar.
Tankade bilen igår vid Sävenäs (Priset på Diesel var änligen under 15 kr igår)och det är en njutning att se ett långt vagnlasttåg kämpa sig ur Sävenäs medan man gör det.

Det första heltåget för timmer söder om Dalälven var den sk Vänern-pendeln som startade i T90 och körde just Vänern runt och hämtade vagnar med timmer till Gruvön, eller heltåg enligt dagens definition var väl det knappast tal om då lastplatserna för timmer var rätt många och tåget hämtade vagnar i Skövde, Falköping, Herrljunga, Sävenäs och Trollhättan.
Stormen Gudrun satte P för det tåget , och riktiga heltåg för timmer dök upp istället.

Eller det fanns ett upplägg till ,det kördes ett heltåg från Köping/Norrköping (varannan dag från var destinnation) till Gruvön och det var ett riktigt heltåg som startade i T96 och höll på i ett par år, antagligen importerad timmer österifrån.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: