Vad hette ställverkstypen? - Linjevikarier. (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, onsdag, februari 13, 2019, 15:13 (250 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tyvärr kanske man gjorde det. På en del ställen verkade vara "Berlinmurar" mellan distrikts/trafikområdesgränserna När man avbemannade Vena tillhörde denna Västerviks trafikområde och den man som var kvar där skulle givetvis tjänstgöra inom det egna området så Hultsfred eller Vimmerby fick han inte tjänstgöra i Först när Västervik gick upp i Linköpings trafikområde fick han tjänstgöra i Vimmerby. Däremot INTE i Hultsfred, detta låg i Nässjö trafikområde så hellre att man tog reservpersonal från Oskarshamn Jag har sett Oskarshamnspersonal tjänstgöra såväl iHultsfred, Mariannelund och Hjältevad trots att det alltså fanns personal på närmare ort som Vena. Han bodde kvar i Vena ända till pensioneringen

Också kanske litet fråga om hur stora personalledningsområden som var hanterliga - utan
att skapa något slags ny samordningsinstans. Personalfördelaren förutsattes ju känna till varje man någotsånär: Lokalkännedom på olika stationer (t ex ställverken), växlingstjänst eller ej etc.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum