Autorailers inventarienummer (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Anders Svensson, Saturday, February 16, 2019, 16:03 (1890 dagar sedan) @ BJ

...
Men text till bilden lyder: "Auto-Railer SJ inv. nr 5226 i Falköping 25/10 -52",
Tittar men i Särtryck 77 1952 (sista året bilar och bussar är med)
Då är inventarier nummer 5226 en Int (International??) från 1946.
1948 (första år som bilar och bussar är med?) så har man inte kommit till nummer 5226 ännu.
1949 och 50 så hoppar man över detta nummer.
1951 så finns den som Int från 1946.
BJ


Intressant tråd för en SJ-nummerserienörd! I mitt försök till översikt över SJ vägfordons nummerserier i ett tidigare inlägg var en av luckorna just serien 5000-5999, som alltså tidigare tycks ha använts för rälsbilar. Framme i det 1960-tal då jag började intressera mig för sådant var rälsbilarnas huvudinventarienummer - som målades i stora siffror längs sidorna - i stället i serien 4000-4999, som jag och mina kompisar i stället uppfattade som en fortsättning på motortrallornas och motordressinernas nummerserie (siffrorna på rälsbilarna skrevs då i samma storlek och typsnitt som motortrallornas och -dressinernas d:o), som gick upp till 3999. Rälsbilarna hade dessutom utvändiga märkskyltar - typ de som satt inne i bussar - med inventarienummer i tjänstebilsserien (13000-16999), dock inte i nummersekvens, utan nästa lediga nummer eftersom de anskaffades. Rälsbilarna hade alltså två inventarienummer! Fenomenet fanns också på andra ställen i "SJ-världen", t ex vagnbjörnar o dyl som både hade Svelast- och SJ-nummer... //Anders


Hela tråden: