SJ dressinbodar och uthus. Vallby 223 VSB (Byggnad)

av Åke C., Tuesday, February 19, 2019, 00:47 (1865 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Hade SJ någon standardritning för dressinbodar, uthus och väntkurer på samma sätt som banvaktstugorna var byggda på samma ritning av de olika SJ typerna? jag kan tänka mig att när det byggdes en banvaktarbostad så byggdes det även uthus för vedförråd, dass, mm. samt att en del skulle ha ett skjul för dressinen. Byggdes det bara ihop något eller skulle det följa SJ:s linjer?


Det har funnits typritningar för uthus, hållplatskurar och många andra byggnader.

Mitt eget uthus byggdes efter en (eventuellt modifierad) SJ-ritning trots att själva banvaktstugan byggdes efter ÖrSJs typritning. Det finns banvaktstugeuthus med vedbod och stall samt plank och dass i några varianter med lite olika planlösning på många håll i landet.

När det gäller dressinbodar vet jag inte hur dessa byggdes eftersom jag tycker mig se vissa varianter över landet. Kanske var man inte lika noggrann i de fallen utan angav snarare ett koncept (mått, material och antal dörrar) än att gjorde mer exakta typritningar? De byggdes kanske på plats av lokal banpersonal efter behov?

Min farfar var banvakt på Västra Stambanan i trakten runt Skövde. Han var stationerad i Vallby 223 (norr om Väring), Gustafsbruk 214, och till sist i Skövde, 211.

Frågade min far, som bodde i banvaktstugan i Vallby från år 1927, om lite detaljer om byggnaderna nu idag när frågan kom upp.

I Vallby fanns något som de kallade ladugården där man hade en ko och en gris. Kanske skulle en ritning på stallbyggnad passa in på "ladugården"? Finns det angivet vilken typ som var på en viss plats? Dressinbod fanns. Farfar fick (givetvis) bära dressinen mellan bod och bana. Fodret till djuren hämtades på en inhägnad "lycka" tillhörig järnvägen en bit in mot Väring, placerad väster om banan. Hemtransport, som av allt annat, på dressinen.

Dessutom fanns i Vallby en liten tvättstuga som länge stod kvar som enda byggnad på platsen. Enligt banvakt.se revs själva banvaktstugan 1936. Tvättstugan syns på lantmäteriets flygbilder 1960 (som kan vara tagna så sent som 1965, över Skövde är de det): längst ned i sydvästra hörnet på tomten stod den. Undras om tvättstugor finns på typritning. Alla skulle väl tvätta...
I alla fall en bit in på 1970-talet kunde vi se tvättstugan från tågfönstret på våra resor.

Då jag och far besökte Gustafsbruk 2012 och tog bilder fanns en jordkällare kvar som rest efter banvaktarbostaden nr 214. På jordkällare hade man nog inga ritningar? Även något som ser ut som en lastkaj i betong fanns kvar. Ändamålet med kajen kommer inte min far ihåg, eller om den ens har med banvaktsstugan att göra. Kanske är kajen byggd senare än 1930-talet? I kajväggen finns ingjutet en smal trappa vinkelrätt ned mot spåren. Där fanns också en stor grind (för vägövergången?) och diverse andra lämningar.

Kanske kan man hitta dokument över varje banvaktsstuga och dess "faciliteter" någonstans på riksarkivet?

Här är en lång, fungerande länk:
https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=1920+1930&page=8&postid=Arkis+a43b0d44-21a2-...


Hela tråden: