Om TGOJ M-lok (Fordon: lok)

av Sven Bårström @, Järfälla, tisdag, februari 19, 2019, 10:46 (511 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Det finns säkert många utvecklingskedjor! Det är ganska naturligt att man går ut ifrån olika befintliga komponenter och olika vedertagna konstruktionsprinciper när man tar fram nya loktyper. Och vilka komponenter som är typiska i dessa kedjor kan man ju fundera över.
Man kan väl förmoda, att EJ-loken i allmänhet mer var en tillämpning av lokbyggarnas principkonstruktioner än SJ-loken, som väsentligen dimensionerades och utformades inom SJ maskinavdelning, specifikt för SJ behov.
Man kan naturligtvis ha olika uppfattningar om utvecklingskedjorna. Personligen har jag ganska svårt att se två- och trecylinderlok som särskilt lika varandra, även om det finns gemensamma komponenter.
Och fortfarande förvånar mig drivhjulsdiametern 1407 och 1712 mm! Var kommer de ifrån? Det kan väl inte bara ha berott på att man valt olika mätpunkter?
Sven B

--
Sven B


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum