Godstågstidtabeller (Tidtabeller)

av Stefan Isaksson, Wednesday, February 27, 2019, 18:47 (1856 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Utan att ha sett någon godstågstidtabell, vet jag inte säkert, MEN jag misstänker starkt att denna inte var komplett: jag tror att den endast innehöll tåg upplåtna för allmän godstrafik - alltså tåg där små godskunder kunde sända gods.
Storkunderna, som i praktiken hade egna tåg, fick nog sin information direkt från järnvägen. (Tänk på större gruvor, som Kiruna eller Malmberget.)

Eller för att ta en mindre järnväg: Dannemora-Hargs järnväg. På smalspårstiden hade den inte något malmlager i Hargshamn, varav tycks ha följt att samtliga malmtåg var inlagda som extratåg. Låg ingen båt inne gick inga malmtåg (eller var på gång). Låg en båt inne så sändes tågen i så tät följd som omständigheterna medgav tills båten var full.
Att dessa tåg varit intagna i en godstågstabell tror jag inte ett dugg på.

Det är som andra skrivit grafen samt tidtabellsboken del B som innehöll den mest fullständiga informationen, och inte heller denna är nödvändigtvis komplett: extratåg kunde läggas in med hjälp av S-order, liksom bandispositioner (vagnuttagningar/spärrfärder för att använda sentida nomenklatur).

I ett fall, åter från DHJ, fick jag en gång veta att bibanan Norrmon-Lövstabruk aldrig (nåja, kanske i början då) hade reguljär trafik. ALLT gick som bandispositioner, så varken grafer eller tidtabellsbok upprättades. Information om den trafiken är antagligen utrensad och för evigt borta.

SI


Hela tråden: