horndal, här kommer bilderna! (Bana)

av Anders Ö..., Friday, January 16, 2009, 23:18 (5550 dagar sedan) @ Staffan Granath


Säker? När jag kollar på flybilden på Hitta.se så ser jag inte våghuset/kontoret utan bara det västra huset vilket jag tror är g:a stn-huset,dvs det till höger på bildeni historiskt.nu


jo, det är med, det är en knappt synlig sak ca (5 cm på skärmen vid x9) från spåret bland några trn.


[image]

så här ser dagsläget ut:-)

Oki, nu ser jag våghuset på satelit bilden..

stationshuset låg mittemot i det som nu är en risdunge.

[image]

och så är den krassa verkligheten tyvärr idag:-(

Men nu visar du ju en bild från stambanan, NsHJ s stn-hus låg väl norr om det gula huset på bilden?


nu är omvärlden kontaktbar så här kommer en nostalisk sejour på bruket;-)

Kan du peta in var bilderna är tagna på kartan nedan?
Första bilden med ramperna är väl strax väster om stenkolsmagasinet (17) o kanske vid förrådet (20)?
Urklipp från Horndalshistoriken.


[image]
rester av fundament till ett malmspår

[image]

kalk-lossningsramp enligt skylt

[image]

banvallen mot lokstallet, brandstationen delvis synlig

Näe? är ine detta taget starx norr om träkolshuset (13) ?


[image]

lokstallet, idag den lokale vedhökarens residens;-)

[image]

Tubbitarna låg dels mellan portarna (några stycken) å i en hög där vedförrådet står, ca metern långa.

en stor plåt om någon känner igen vad det kan vara till, anges vara till ett av loken f-n trot:-P
(kan det vara tuber i snön :-| )

Jag kan då inte identifiera plåten på ett lok å några tuber ser jag inte för all snö ;o))


då snön knappast förhöjer intrycket ber jag att få återkomma vid barmark om inte forumet uttryckligen avböjer :-)

inget är dock som verkligheten, jag står till tjänst om någon förvirrar sig hit och vill bese området :-)

från det inte helt driftklara horndal


Hela tråden: