Varför kan man göra det i London.... (Fordon: allmänt)

av Anders Sandgren, Monday, March 04, 2019, 12:27 (1851 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Alla fyra vagnarna ingick i den uppsättning som KVAB upprustade 1990. C3-vagnarna blev då av med sina halvhytter och jag misstänker att 2367 är kvar i detta skick. Alla vagnar som ombyggdes på KVAB var därefter mellanvagnar (C3 var alltid det) och om några av vagnarna fått hyttsignalutrustning senare för att kunna gå som manövervagnar vet jag inte.

2182 och 2208 har HS-utrustning typ SATT och kan gå som ledarvagnar på bana 2 och 3.

2367 har, liksom 2366 och 2372 också hade, fortfarande ”halvhytt” i ena änden. I andra änden är det en helhytt där omriktaren för kupébelysningen är placerad på den nya väggen.

Tack. M.a.o torde de inte kunna gå i trafik på tub 1 förutom i transporttåg.
Då mindes jag fel om de ombyggda C3-orna, jag hade fått för mig att man tog gjorde om hytterna i båda ändar. Orsaken var alltså omformaren för belysningen. Det var väl bara tre C3 som byggdes om, jag har för mig att man från början avsåg att bara C2 skulle byggas om men att de användbara C2-vagnarna inte räckte.

Det hade varit trevligt om man byggde om en av C2-vagnarna till C1-inredning även om det egentligen vore historiskt fel då ingen av de bevarade vagnarna varit C1. Det gick ju att bygga om de åt andra hållet.


Hela tråden: