horndal, här kommer bilderna! (Bana)

av Staffan Granath, Saturday, January 17, 2009, 10:13 (5576 dagar sedan) @ Anders Ö...

stationshuset låg mittemot i det som nu är en risdunge.

[image]

och så är den krassa verkligheten tyvärr idag:-(

Men nu visar du ju en bild från stambanan, NsHJ s stn-hus låg väl norr om det gula huset på bilden?

riktigt, det blev ett syftningsfel, jag menar var tåget stannar idag (där stationshuset låg tar sig ingen fram levande bland all á taggbuskat

> nu är omvärlden kontaktbar så här kommer en nostalisk sejour på bruket;-)


Kan du peta in var bilderna är tagna på kartan nedan?
Första bilden med ramperna är väl strax väster om stenkolsmagasinet (17) o kanske vid förrådet (20)?

javisst högvälborne,allt enligt din önskan :-)

[image]

[image]
rester av fundament till ett malmspår

ligger utan för kartan men alldeles riktigt V stenkolsmagasinet

[image]

kalk-lossningsramp enligt skylt

ligger där banorna går ihop (spår från hus 5 b.la)

[image]

banvallen mot lokstallet, brandstationen delvis synlig

Näe? är ine detta taget starx norr om träkolshuset (13) ?

riktigt det vart aldrig ändrat i texten när jag bytte bild (muren är vid vägen från dammen )


[image]

lokstallet, idag den lokale vedhökarens residens;-)

[image]

Tubbitarna låg dels mellan portarna (några stycken) å i en hög där vedförrådet står, ca metern långa.

en stor plåt om någon känner igen vad det kan vara till, anges vara till ett av loken f-n trot:-P
(kan det vara tuber i snön :-| )

Jag kan då inte identifiera plåten på ett lok å några tuber ser jag inte för all snö ;o))

troligen rester av en malmskopa men husägaren hävdar att det legat inne i stallet.
rören i snön är ca 80mm och knappt synliga i jorden, får krafsa vid tjänlig väderlek :-P

då snön knappast förhöjer intrycket ber jag att få återkomma vid barmark om inte forumet uttryckligen avböjer :-)

från det insnöade horndal :-| :-) :-D


Hela tråden: