Museala banor & färjor i/kring Berlin. Spårväg, U-Bahn, S-Ba (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, March 07, 2019, 22:44 (1848 dagar sedan) @ Christer Ljunggren

Förutom spårvägen i [b]Strausberg[/b] som Anders tipsar om och [b]Woltersdorf[/b] som Christer nämner villl jag lägga till Straßenbahn Schöneiche.

[b]Straßenbahn Schöneiche[/b] är ingen museispårväg men smalspårig och går genom omväxlande skog, byar/småstäder och förortsområden. Linjen utgår från S-Bahnhof Berlin-Friedrichshagen och Woltdersdorfer Strassenbahn från nästa S-Bahnstation (Rahnsdorf).

http://www.srs-tram.de/368.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Sch%C3%B6neiche_bei_Berlin

[b]Berlin[/b]
I östra Berlin finns ett jättestort spårvägsnät med några avstickare in i västra Berlin. Bland de senare så är den nybyggda linjen till Hauptbahnhof intressant genom att spåren väver in och ut i filerna, istället för att hålla sig i mitten på gatan på traditionellt spårvägsmanér.

I gatorna runt S-banestationen Hallesches Tor slingrar sig spåren hit och dit med flera intressanta hållplatslösningar där platsen inte riktigt räcker till.

Runt Köpenick finns flera spårvägslinjer i lite gammelmodiga miljöer - då och då nedläggningshotade.


[b]U-Bahn[/b]
I tunnelbanenätet skulle jag främst föreslå de linjer som är högbana över stadsgatorna, östra delen av U1 och norra delen av U2, som båda tillhör "Kleinprofil-Netz", d v s de linjer som har vagnar med smal lastprofil.

En dag i månaden kan åka "Cabriolet" i tunnelbana:
https://www.bvg.de/de/Service/Berlin-erleben/Detailansicht?newsid=262


[b]S-Bahn[/b]
Pendeltågsnätet (S-Bahn = Schnellbahn = Snabbana) och de röd/gula vagnarna är en del av staden Berlins identitet och komplicerade historia. Berlins fyrspåriga sammanbindningsbana "Stadtbahn" går genom staden i öst/västlig riktning på tegelviadukter med två spår för S-Bahn och två för fjärr- och regionaltåg.


Hela tråden: