Pajalaprojektet = Kaunisvaara-Kolari (Bana)

av Olof W, Tuesday, March 12, 2019, 10:07 (1864 dagar sedan) @ Donkeyman

Det är ju bara en kort stump som behövs för att anknyta gruvan till järnvägen i Kolari. Men problemet ligger knappast där utan att få till en förnuftig utlastning i Tornio, Kemi eller Oulu. Det är helt andra sorters gods som går in och ut ur de hamnarna i dag.

Bra sammanfattning, projektet skall ha stupat på att Northland fick tillgång till mark i Narvik som är en bättre hamn än Kemi (isfri och redan anpassad till stora bulkfartyg) och på kostnaderna för att muddra upp Kemi till rätt djup för de fartyg man ville använda.

Men jag är lite nyfiken på detaljerna. Det jag hittat hittills antyder att banan mellan gruvan och Äkäsjoki skulle kosta € 120 millioner. Mycket men det ingick i och för sig en bro över älven. Den befintliga banan från Äkäsjoki till Kolari skulle däremot kunna ställas i ordning för €1 miljon.

Men jag hittar också antydningar om att banan mellan Kaunisvaara och Kolari skulle elektrifieras vilket känns ovanligt då internationellt de flesta gruvbanor kör med sex-axliga dieslar. Dessutom finns det inte kontaktledning mellan Kolari och Haparanda. Så jag letar efter mer fakta.

/Ololf


Hela tråden: