Försvunnet lok (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Tuesday, March 12, 2019, 23:03 (1843 dagar sedan) @ Torger

Som tidigare boende i Lindome medarbetar jag ofta på Facebook-gruppen "Gamla Lindome". Västkustbanan lades 1925-27 om mellan Lindome och Kållered i ett östligare läge över Sagsjön, eftersom den tidigare sträckningen väster om sjön var osäker. Enligt en annan medarbetare sägs ett lok i början av 20-talet sjunkit på sträckan och aldrig återfunnits. Hos digitalmuseum.se finns samma uppgift. Jag har hört något om saken tidigare men aldrig trott på det. Liknande uppgifter finns från andra håll i landet. Vet någon?
Christer Torgersson, Malmö

Jag intresserade mig för ämnet för ett tiotal år sedan och har genom tiden fått ihop 43 berättelser om liknande händelser inom landet, tyvärr har ingen visats sig hålla för närmare granskning :-( .
D.v.s. de har inträffat men inget lokomotiv verkar ligga kvar någonstans vad jag hittat hittills, däremot vagnar som ansetts som skrot.
Men vi ska tänka på att tidigare var metall dyrt och människans arbete billigt så i görligaste mån så togs allt omhand.

Furudal, Nynäshamn, Skåne-Smålands järnväg samt inlandsbanan är några exempel.
Den i Lindome har jag tyvärr inte hört så den skulle vara intressant att ta del av.

Finns det intresse kanske några sidor i "Sidospår" kunna förgyllas med lite folkliga berättelser från flydda dagar, vem vet....:-) ;-) :-D .


Hela tråden: