Spårvagnarna och den historiska färgen 'Norrköpingsgult'! (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Thursday, April 04, 2019, 19:44 (1821 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Och då torde inte motsatta påverkan finnas då vagnarna redan torde varit gula när Hedin kinesade i staden.
Man kan ju undra varför man valde gult, de flesta spårvägsstäderna valde någon nyans av blått, undantagen var förutom Norrköping då Malmö (gröna) och Gävle (röda). Enstaka avvikare undantagna. Hästspårvagnarna hade nog mer variation.
Har jag missat någon mer?

Servicefordonen hade större variation och Stockholm hann med grå och orange färgsättning.

Norrköpings spårvagnar har ända sedan trafikstarten den 10 mars 1904 varit gula. Så här skriver svenska Wikipedia om saken:
Ända sedan början har spårvagnarna varit gula, en färg som även återfinns på flera byggnader i Norrköping och därför har kallats norrköpingsgult. När Östgötatrafiken i början av 1990-talet ville samordna färgerna på sin trafik genom att ge spårvagnarna en röd färg i bakdelen uppstod något av en folkstorm. Att man samtidigt bytte de grå detaljerna på tak och botten mot grönt reagerade dock ingen på.

Intressant är alltså att det historiskt har funnits en tradition med gula byggnader, speciellt i industrilandskapet runt Motala ström (jfr den starka färgnyansen som just kommit att kallas för 'Norrköpingsgult') och att det därför var naturligt att välja en gul färg till spårvagnarna i staden.

Så när Sven Hedin (den siste som för övrigt adlades här i Sverige) höll sitt berömda föredrag på Norrköpings läroverk där han nämnde betydelsen hos stadsnamnet Peking var färgen redan väl etablerad i stadsbilden.

Att sedan folk idag även kan komma att tänka på Kina och Peking när de ser Norrköpings gula spårvagnar är förstås en sena tiders association utan någon historisk koppling till färgvalet på dessa spårvagnar. :-)


Hela tråden: