Spårvagnarna och den historiska färgen 'Norrköpingsgult'? (Fotografier/bildfrågor)

av Leif B, Sunday, April 07, 2019, 11:48 (1839 dagar sedan) @ johanmmolin

På 1960- och 1970-talet var väl vagnarna (och bussarna!) snarast ockragula, tidigare har funnits ljusare schatteringar vad jag förstår. Servicevagnarna minns jag mycket väl, gamla "lottor" som väl var ett av flera smeknamn på de äldre tvåaxliga vagnarna, som var helt röda, en spännande kontrast mot driftvagnarna.

Så sent som 1968 på besök hos min mormor på Trädgårdsgatan 21 minns jag hur utanför på gatan vid sextiden på morgonen kom först sopåkaren med häst och flakvagn. Det klappret mot kullerstenarna utanför sitter etsat i minnet. Strax därpå brukade en röd Lotta komma farande, antagligen som skenrensningsvagn.

Jag är lite skeptisk till Wikipedias uppgift om Norrköpingsgult, inte minst eftersom - som Johan påpekar - den gula nyansen på både hus och spårvagnar har varierat betydligt. Det är ju möjligt att wikipedia-författaren har källor för påståendet, och då ger jag mig direkt. Men det finns ingen källhänvisning på just det.

Själv har jag alltid misstänkt att det var AEG som tog med sig den gula färgen hemifrån Tyskland. De flesta tyska spårvägar hade från 1910-talet till ca 1970 en blekgul/elfenben/créme-färg. Jag vet inte vilken färg de hade de allra första åren på 1900-talet, men jag har misstänkt att det då förekom färgstarkare varianter på gult. Men jag har inte hitta något bevis, så det är bara en hypotes. Jag har haft lite svårt att hitta färgfoton på tyska spårvagnar tagna strax före 1904 när spårvägen i Norrköping byggdes...

I Berlin (AEG:s hemstad) fanns det tidigt gula spårvagnar, även om jag inte hittar så klargula förrän några år efter att Norrköpings Spårvägar invigdes, t ex denna från 1910. Jag tror mig dock ha sett en handkolorerad bild av en Norrköpingsvagn i originalutförande som hade mörka fält under fönstren, liksom vagn 2082 på länken ovan.

Museispårvagnar av olika årgångar i Berlin.

Någon som vet mer?


Hela tråden: