Skorpetorp (Fotografier/bildfrågor)

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, April 09, 2019, 17:31 (1842 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tack för den fina bilden och under avdelning värdelöst vetande så låg Skorpetorp på linjen ROJ (Ruda-Oskarshamn Järnväg) 9 km väster om Oh med spårvidden 891mm där persontrafiken nedlades 30 juni 1966 då jag var med och förevigade sista Ybo5p-tåget. Tabellnr: 197 Ursprunlig förbindelse Oh-Vö via Brittatorp på Vö-Hf linjen. Delen Ruda-Brittatorp nedlagd hösten 1963.

Skorpetorp blev trafikalt håll- och lastplats 1944-05-01. Tågklareringen kvarstod dock till ca 1948, då även skivsignalerna nedtogs.

Förarna fick vid något tillfälle börja manövrera bommarna för vissa tåg. Fr o m 1962-07-01
gällde detta ständigt, då Skp då avbemannades (Samtidigt nedlades styckegodstrafiken).

Något stenbrott vid kusten (Vånevik?) lär regelbundet ha utlastat i Skp. Förstås med förtransport på landsväg.

Skorpetorp var avstigningsplats för deltagarna i SJK:s vårutfärd 6 maj 1962, dit vi anlände med pt 302 från Växjö. Tåget bestod av två YBo4p. Från Skorpetorp färdades vi med buss till Emsfors bruk för att därifrån åka ångtåg (600 mm) till Påskallavik. Dagen före hade vi åkt efter S2t 4029 Karlshamn-Växjö via Norraryd-Kvarnamåla. Detta var min första SJK-resa och jag minns den med stor glädje!


Hela tråden: