Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Anders Sandgren @, Bredäng, måndag, april 15, 2019, 11:32 (236 dagar sedan) @ 53 Wadsten

MSS byggde om sina Mustanger och Mustangsläp till högertrafik och under tiden fick de äldre vagnarna rulla vidare. Dock lade man ner en linje för att klara trafiken på den andra.
Den sist inköpta SS-vagnen användes för ett försök till ombyggnation till enmansbetjänade vagnar och det var nog synd att man inte gick vidare och genomförde detta till dagen H. Istället ersatte man lågtrafiken med buss efter några år fram till nedläggningen 1973.

SS kunde ha gjort likadant och kört 2-axliga vagnar kompletterade med Ängbyvagnar & A29-tåg under tiden som vagnparken ombyggdes och rustades upp. Men det ville man inte utan ambitionen var att bli av med spårvagnarna. Även trådbussarna kunde man givit tre ytterligare år. Möjligen var SS-Mustangerna mer slutkörda än MSS-vagnarna men det hade nog gått att ge dem 10-15år till som högertrafikvagnar och A1/A3/A23/A24/A29-tåg kunde nog gått som reservvagnar efter dagen H då de inte var vänstertrafikvagnar.
Det ursprungliga beslutet att avveckla spårvägsnätet och ersätta med buss (trådbuss var det som gällde då) samt T-bana togs ju 1939 och planeringen blev bara förskjuten pga kriget som tvingade fram nyinvesteringar. När Högertrafiken beslöts var det redan flera linjer nedlagda även om de kvarvarande (1,4,6,7,8,10 av innerstadslinjerna samt nattlinjen 104E) var de tyngsta.

Spårvagnarna var ivägen för biltrafiken och krävde egna körfält vilket var ett problem. Numera har bussarna egna körfält ungefär som spårvagnarna hade...


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum